Pages - Menu

tirsdag den 13. september 2011

Montering af hår og manke

Jeg har modtaget et par mails med spørgsmål om hvordan man syr manke og hår på de hæklede dyr. Derfor kommer der her en instruktion. Man kan sy hår og manker på flere måder, alt efter hvad man synes er nemmest. Jeg plejer at lægge garn på tværs af hoved og hals og sy med bagsting henover som på billedet her:
Bagefter samler jeg håret på hver side af syningen og klipper det til.

Man kan eventuelt skille garnet lidt ad så det stritter mere. Det er eksempelvis sådan jeg har lavet manken på Helle Hest (fra Hæklede Dyr). Hvis manken skal være tykkere, fortsætter jeg med at sy i rækker tæt ved siden af hinanden. Det er sådan jeg har gjort med orangutangen.




Herover ses bagsiden af orangutangen. På det første billede ligger garnet på tværs henover ryggen og der er syet med bagsting henover. På det næste billede kan man se afstanden mellem rækkerne. På det sidste billede har jeg rodet lidt i garnet så det stritter over det hele.

Alternativt trækker jeg omkring 3 stykker garn gennem hver side af en maske og binder en knude:
Denne metode er mere børnevenlig, fordi man ikke kan trække håret af efterfølgende (selvom det nu også sidder fint fast hvis man syr bagstingene stramt). Jeg har lavet manken til denne løve og zebra med knuder:
Grunden til det ikke stritter så meget er fordi dyrene er temmelig store og håret derfor langt og tungt.

8 kommentarer:

  1. Hej Maja,

    jeg har fulgt din vejledning, med montering af manke, til min Gammel Smølf og har linket til din DIY lige her:http://puslefanten.blogspot.com/2011/11/best-buddies.html?showComment=1322431807808#c2835963615250849664

    Tak for en god DIY :o)
    Hilsen
    Heidi Clara

    SvarSlet
  2. Hejsa. Hvor finder jeg opskriften på den fine løve? Hilsen Helene

    SvarSlet
  3. Hej Helene
    Opskriften eksisterer desværre ikke længere. Det er lang tid siden jeg lavede den og jeg kan desværre ikke finde den igen.
    Mvh Maja

    SvarSlet
  4. hej maja hvor finder jeg opskriften på den sort hvide hest eller kan jeg finde den i dine hækkelede dyrbøger mvh susanne

    SvarSlet
  5. har begge dine bøger med hæklede dyr. er ved at samle grisen, men det ligner den har en knold i nakken tihi, kunne have tænkt mig et billede af grisen bagfra. ellers stor ros. :-)

    SvarSlet