Pages - Menu

onsdag den 23. november 2011

Historiske Hæklerier - grundopskrift


Jeg har fået rigtig mange henvendelser om jeg ville sende opskrifterne på de historiske hæklerier. Jeg har ikke umiddelbart mulighed for at lægge de enkelte opskrifter ud, men jeg har nu valgt at gøre grundopskriften tilgængelig. Jeg håber at jer der gerne vil prøve at lave figurerne kan bruge billederne til at give figurerne deres særlige kendetegn. Det kan jo også være nogen af jer har lyst til at lave nogle helt andre figurer. Håber desuden I vil sende mig billeder af jeres færdige kreationer, da det kunne være sjovt at lave et galleri her på bloggen. God arbejdslyst:-)

Grundopskrift

Alle figurer er lavet udfra grundopskrifterne. Sy fødder og arme fast på kroppen. Sy øjne, øjenlåg, ører, hår og skæg fast på hovedet, inden hovedet sys fast på kroppen. Bemærk at de enkelte figurer enten har arme, eller har ærmer+hænder, og ligeledes har enten fødder med tæer, eller sko.

Hoved
1. omg: Start 6 fm i en mr (6)
2. omg:  2 fm i hver fm (12)
3. omg: *2 fm i næste fm, 1 fm i næste fm* gentag 6 gange (18)
4. omg: *2 fm i næste fm, 1 fm i de næste 2 fm* gentag 6 gange (24)
5. omg: *2 fm i næste fm, 1 fm i de næste 3 fm* gentag 6 gange (30)
6.-9. omg: 1 fm i hver fm (30)
10. omg: *2 fm i næste fm, 1 fm i de næste 4 fm* gentag 6 gange (36)
11.-15. omg: 1 fm i hver fm (36)
16. omg: *fm tage ind, 1 fm i de næste 4 fm* gentag 6 gange (30)
17. omg: *fm tage ind, 1 fm i de næste 3 fm* gentag 6 gange (24)
18: omg: *fm tage ind, 1 fm i de næste 2 fm* gentag 6 gange (18)
19. omg: *fm tage ind, 1 fm i næste fm* gentag 6 gange (12), fyld med vat
20. omg: *fm tage ind* gentag 6 gange (6), luk af

Øre
Rk1: Start med 4 lm (4)
Rk2: Spring 1 lm over, 1 fm i næste 2 lm, 2 fm i næste lm (4), fortsæt rk3 i luftmaskerne fra rk1, så der hækles i en spiral
Rk3: 1 fm i næste 2 lm, 2 fm i næste lm (4), fortsæt rk4 i fastmaskerne fra rk2
Rk4: 2 fm i næste fm, 1 fm i næste 2 fm, 2 fm i næste fm (6), fortsæt rk5 i fastmaskerne fra rk3
Rk5: 2 fm i næste fm, 1 fm i næste 3 fm (5), luk af

Øjenlåg
1. omg: Start 6 fm i en mr (6)
2. omg:  2 fm i hver fm (12)
Rk3: Tryk cirklen flad og hækl 5 fm gennem begge lag (5), luk af

Krop
1. omg: Start 6 fm i en mr (6)
2. omg:  2 fm i hver fm (12)
3. omg: *2 fm i næste fm, 1 fm i næste fm* gentag 6 gange (18)
4. omg: 1 fm i hver fm, bagerste lænke (18)
5. omg: 1 fm i de næste 2 fm, *fm tage ind, 1 fm i de næste 6 fm* gentag 2 gange (16)
6.-8. omg: 1 fm i hver fm (16), fyld med vat
9. omg: *fm tage ind* gentag 8 gange (8), luk af

Sko/fod
1. omg: Start 6 fm i en mr (6)
2. omg:  2 fm i hver fm (12)
3.-6. omg: 1 fm i hver fm (12), put magnet i foden
7. omg: *fm tage ind* gentag 6 gange (6), luk af

Storetå
1. omg: Start 5 fm i en mr (5)
2. omg: 2 fm i næste fm, 1 fm i de næste 4 fm (6), luk af

Lilletå
1. omg: Start 3 fm i en mr (3)
2. omg: 2 fm i næste fm, 1 fm i næste 2 fm (4), luk af

Ærme
1. omg: Start med 4 fm i en mr (4)
2. omg: 2 fm i hver fm (8), luk af

Hånd
1. omg: Start med 3 fm i en mr (3)
2. omg: 2 fm i næste fm, 1 fm i næste 2 fm (4), luk af

Arm
1. omg: Start med 3 fm i en mr (3)
2. omg: 2 fm i næste fm, 1 fm i næste 2 fm (4)
3. omg: 1 fm i hver fm (4), luk af


10 kommentarer:

  1. Hvor er det sødt af dig, at dele med alle os der beundre dit fine arbejde. Tak for det.

    kh. Lis

    SvarSlet
  2. Du har givet mig den julegave, jeg har ønsket mig allerallermest. Tusind tak :)

    SvarSlet
  3. Takker, bukker og nejer :)
    Det har jeg gået og drømt om længe, jeg er nemlig (desværre) ikke blevet beriget med evnen til at hækle i frihånd...
    Vær glad for den, det er en gave :)

    SvarSlet
  4. Jeg hørte om dine hæklerier fra en begejstret kollega, og fandt herind. Tak fordi du deler opskriften.
    Herlig blog du har:)

    SvarSlet
  5. Tusind tak fordi du deler din opskrift!

    SvarSlet
  6. Velbekomme:-) Håber snart på at se nogle historiske hæklerier fra andres hænder:-)

    SvarSlet
  7. TAK!
    Det er bare så über-cool du lægger dette ud!

    Jeg skal hækle superman i stor størrelse!! En kammerat af mine synes lige, at den kunne jeg da lave.. :) Så det er næste projekt fra d. 1 dec. Glæder mig til at vise dig den! ;)

    God Weekend.

    SvarSlet
  8. Det er godt nok ved at være et gammelt indlæg, men men, jeg har gået og ledt efter hudfarvet bomuldsgarn, hvor hulen finder du det?
    Jeg har en H.C Andersen jeg skal have hæklet, og han kan jo altså ikke være hverken alt for hvid, eller alt for solbrændt :p

    SvarSlet
  9. I bomuldsgarn tror jeg det er rigtig svært at finde noget - jeg har selv kigget efter det uden held. Jeg plejer at bruge blandingsgarn (uld/acryl) - der er flere farver at vælge imellem.

    SvarSlet
  10. Hej Maja! Vil bare lige sige tak fordi du har delt opskriften. Jeg har forsøgt mig med at lave en 'Steve Jobs' (Apples grundlægger). Mvh. Ditte

    SvarSlet